Het ziet er naar uit dat 2025 een bewogen jaar zal worden. Zowel op economisch als op politiek en sociaal vlak staan we voor belangrijke uitdagingen. We merken toch heel wat spanningen binnen de maatschappij en dat laat zich ook voelen op de arbeidsmarkt: kandidaten aantrekken en werknemers aan uw bedrijf binden vraagt vandaag de dag een nieuwe rekruteringsaanpak en een aangepast HR-beleid. Kandidaten met de juiste opleiding en attitude zijn schaars, door de snel veranderende technologische ontwikkelingen vallen sommige functies weg of krijgen ze een andere invulling en werknemers hebben hoge verwachtingen van hun werkgevers. Hoe ga je als werkgever om met deze veranderingen? Vanuit onze expertise in rekrutering en selectie delen we graag enkele tips.
1. Wees flexibel met flexibiliteit
Elke werknemer hecht belang aan een gezonde werk-privébalans.
Zeker voor werknemers met jonge kinderen is het niet altijd eenvoudig om alles op wieltjes te laten lopen en ook nog wat kwali-tijd over te houden voor zichzelf en hun gezin. Grootouders kunnen ook niet meer zo vaak helpen als vroeger omdat ze zelf langer moeten werken.
Kandidaten hechten dus veel belang aan flexibiliteit zodat ze op tijd hun kinderen bij de opvang kunnen ophalen, ze naar hun buitenschoolse activiteiten kunnen brengen, afspraken met dokters flexibel kunnen inplannen en ook nog momenten kunnen vinden om te rusten en te ontspannen.
De vraag naar flexibele werkregelingen, zoals hybride werken (bv. thuiswerkdagen) en aangepaste werkuren, blijft dus stijgen.
Een hele uitdaging voor werkgevers, want niet elke functie leent zich op dezelfde manier voor flexibiliteit en dat kan soms leiden tot ongelijkheid binnen teams.
Het is dus voor werkgevers belangrijk in kaart te brengen wat de mogelijkheden op vlak van flexibiliteit zijn binnen de verschillende teams en per team een duidelijk protocol op te stellen, zodat de regels voor iedereen duidelijk zijn. Tijdens sollicitatiegesprekken kan op die manier ook aan nieuwe kandidaten een duidelijk beeld gegeven worden van wat ze mogen verwachten.
2. Voorzie (on the job) training
Door de snelle technologische vooruitgang veranderen taken continu. Het onderwijs kan deze snelle ontwikkelingen niet altijd even snel integreren in haar opleidingen waardoor iemand die net afgestudeerd is niet altijd over alle vaardigheden beschikt om meteen op volle kracht te kunnen meedraaien. Maar ook kandidaten die wel al enige ervaring hebben, moeten vaak nog omgeschoold worden omdat ze bijvoorbeeld uit een andere sector komen of omdat niet elk bedrijf even snel evolueert op technologisch vlak dan het andere.
Daarom is het belangrijk dat je als werkgever investeert in interne opleidingsprogramma’s en samenwerkingen met onderwijsinstellingen om talent te ontwikkelen. Daarnaast kan on-the-job training een cruciale rol spelen. Door nieuwe medewerkers te trainen in specifieke vaardigheden die nodig zijn voor hun functie, kunnen bedrijven het tekort aan gekwalificeerd talent overbruggen en tegelijkertijd loyaliteit opbouwen.
Ook geautomatiseerde prescreening-, selectie- en onboardingtrajecten, bv. via entrili, kunnen hier een antwoord op bieden.
3. Versterk uw Employer Branding
Veel openstaande functies en weinig geschikte kandidaten? Dan wordt het vechten om de kandidaten voor jouw bedrijf te laten kiezen. In vele sectoren woedt nog steeds een ware war for talent.
Hoe zorg je er dan voor dat kandidaten voor uw bedrijf kiezen? Door uw Employer Branding te versterken. Voorzie op uw website een luik voor kandidaten waar u meer uitleg geeft over uw bedrijfswaarden en -cultuur, maar ook over de vele voordelen die uw bedrijf biedt, de opleidingen die kandidaten mogen verwachten alsook hun doorgroeimogelijkheden. Post successen en feestmomenten op social media, maar ook getuigenissen van medewerkers.
4. Werk mee aan mentale en fysieke gezondheid
Werknemers willen gehoord en begrepen worden door hun werkgever wanneer het eens niet zo goed gaat.
Bedrijfsleiders hebben er dan ook alle belang bij om mee zorg te dragen voor de mentale en fysieke gezondheid van hun werknemers.
Zorg er daarom voor dat werknemers terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon, wanneer ze problemen ondervinden op de werkvloer of wanneer privé-problemen hun productiviteit beïnvloeden. Verder kan u ook een beroep doen op externe organisaties die gratis mentale ondersteuning, coaching en wellnessprogramma’s aanbieden. En zorg er vooral voor dat mentale gezondheid openlijk kan besproken worden.
Leuke sportactiviteiten organiseren voor uw medewerkers heeft ook niets dan voordelen: het is goed voor hun fysieke en mentale gezondheid en het bevordert de team spirit.
Conclusie
De arbeidsmarkt in 2025 vraagt om aanpassingsvermogen, strategische visie en een mensgerichte aanpak. Werkgevers die flexibel, innovatief en betrokken zijn, zullen beter in staat zijn om talent aan te trekken en te behouden. Door proactief in te spelen op trends zoals flexibiliteit, technologie, mentale gezondheid en on-the-job training, bouwt u aan een toekomstbestendige organisatie.